Macromedia Director


Macromedia Director

Esimerkkejä

Ohjelmalla tehtyjä sivuja katsomalla nähdään ohjelman tarjoamia mahdollisuuksia.Selain vaatii plug-in:n. Ohjelman teko vaatii maksullisen ohjelman, mutta valmiiden tuotteiden katselu onnistuu ilmaiseksi. Varsinkin kaupalliset yritykset ovat innostuneet näyttävistä animaatoista. Seuraavissa linkeissä on joitain esimerkkejä http://www.chrysler.com tai http://www.macromedia.com. Ohjelman nimen pääte on DIR tai XDR ja mime-tyyppi application/x-director. Näillä saadaan selain tunnistamaan valmis Director animaatio.

Animaation teko (Director)

Käydään läpi ohjelman mukana tuleva esimerkki japanilaisesta temppelistä, jossa sattuu ja tapahtuu. Esimerkkien sijainti tarkemmin harjoituksissa.

Ruudulle ilmestyy (avaamisen jälkeen) ikkunoita, joilla tekoa ohjataan. Ikkuna, josta näkee valmistuvan animaation, yksittäisen objektin (cast) tiedot, piirtoikkuna uusien kuvien luontia varten sekä yhdisteikkuna, jossa pätkät yhdistetään ja määrätään keskinäiset suhteen.

Avataan piirtoikkuna Draw ja piirretään punainen pallo (kuu). Ladataan Shrine.bmp valikon File komennolla Import. Siirretään temppelin kuva ruutuun yksi paikkaan yksi Score-ikkunassa. Näin saadaan animaatioon yksi kuva. Klikkaa ruutua yksi ja shift-klikkaa ruutua kahdeksan. Valitse Modify valikosta In Between (Control-B tai hiiren oikea nappi), jolloin ruudut yhdestä kahdeksaan täyttyy temppelillä. Tästä kuvasta tulee animaation pohja. Pohjimmainen taso on pieninumeroisin. Kukin kuva liikkuu omalla tasollaan ja kuvien peittymisen määrää tason numero. Isompinumeroinen peittää pienemmän.

Klikkaa tasoa kaksi ruutua yksi eli aktivoi se. Siirrä äsken piirtämäsi kuu haluamaasi paikkaan temppelin päälle. Jos kuun koko on väärä, voi sitä muokata Draw-ikkunassa. Animaation tuntu saadaan, kun kuu siirtyy taivaalla. Kuuta voi siirrellä, joko laittamalla loput seitsemän kuuta edelläkuvatulla tavalla tai antamalla ohjelman laskea tarvittavat siirrot. Tällöin kuulle laitetaan alku- ja loppupaikka. Tämän jälkeen merkitään loput ja käytetään In Between komento ja kuu siirtyy lopuissa kuudessa kehyksessä oikeaan paikkaan suoraa viivaa pitkin. In Between Special mahdollistaa mutkikkaammat siirrot kuin vain suoran siirtymisen alkupisteestä loppupisteeseen.

Painamalla play-näppäintä nähdään kuun siirtyminen. Kannattaa asettaa ikuinen silmukka, jottei aina tarvitse erikseen käynnistää ohjelmaa valikosta Control. Kuten huomataan, niin kuu liikkuu väärässä paikassa. Se pitäisi siirtää temppelin taakse. Tuplaklikka kehystä kaksi ja siirrä ikkunan alalaidan napilla kehykset kaksi kuvat kehyksen yksi kuviksi. Nyt vain kuu menee piiloon. Tämän jälkeen tehdään temppelin tausta läpinäkyväksi asettamalla musteeksi bkgnd transparent.

Tekstin lisäys onnistuu suoraan, jos se on RTF-muodossa. Tällöin sen voi ladata Importilla. Ladataan Titles.rtf. Tekstin voi tehdä myös ohjelmassa. Teksti siirretään kuvaan ja merkitään bkgnd transparentiksi, jottei se peittäisi taustalle jäävää maisemaa.

Talletus onnistuu File valikon create projects komennolla. Projekti tallentuu dir-päätteiseksi. Hakemistoon tallentuu myös exe-ohjelma, jolla voi katsoa tehtyä animaatiota.

Interaktiivisuus (Lingo)

Ohjelmaan kuuluu Lingo kieli, jolla voidaan ohjelmoida erilaisia toimintoja. Aktiivisuus tulee painonapeista tai hiiren liikuttelusta tietyn alueen päälle. Interaktiivisuuden luonti vaatii ohjelmointia ja suunnittelua.